6 aug. 2020

CLIENT CASE: CVR

Het Limburgse CVR, specialist in funderingen, werkt samen met Rank1 als vaste IT-partner. ‘IT hangt vandaag nauw samen met bedrijfsvoering,’ vertelt gedelegeerd bestuurder Nicolas Smet. ‘Rank1 begrijpt de noden van een kmo.’

CVR

CVR is een van de toonaangevende Belgische bedrijven in het uitvoeren van speciale funderingstechnieken en beschoeien van bouwputten, het plaatsen van ondergrondse verticale wanden voor stabiliteit. Al sinds de jaren zeventig is het bedrijf uit Beringen pionier in het vak. Samen met zijn broer Tom nam Nicolas Smet vijf jaar geleden de leiding over van vader Luc Smet, die de eenmanszaak uitbouwde tot een bloeiend bedrijf met 75 werknemers. De familie is gepassioneerd door het vak. ‘De meeste bedrijven in onze sector zijn gespecialiseerd in één methode van funderen’, vertelt Nicolas Smet. ‘Wij bieden meerdere technieken aan. Dat is voor aannemers gemakkelijk; zij kunnen met één partij in zee.’

Toen het bedrijf kleiner was, lag het uitbesteden van IT voor de hand, zegt Nicolas Smet. ‘Een interne IT-verantwoordelijke zou er andere jobs moeten bijnemen. We zouden hem of haar onvoldoende uitdaging kunnen bieden. Vandaag blijven we overtuigd van deze werkwijze. Het is sowieso moeilijk om personeel te vinden, niet alleen IT’ers maar ook ingenieurs of werfpersoneel. Er zijn grenzen aan de kennis van één individu. Terwijl bij Rank 1 veel knappe koppen bij elkaar zitten. Dat is een groot voordeel. Met Rank 1 is bovendien de continuïteit op IT-vlak verzekerd. Dankzij het contract dat we hebben afgesloten, is de service gegarandeerd. Als je met een vaste IT'er in huis werkt, en die stapt op, sta je terug bij af.’

Vlakke structuur met korte lijnen

De samenwerking met Rank 1 startte begin 2018. ‘Rank 1 verzekert ons van een stabiele netwerkomgeving en levert support voor onze IT-systemen’, zegt Nicolas Smet. ‘Ze begrijpen de noden van een kmo. De zaak moet blijven draaien, dat is het belangrijkste. De servicedesk van Rank1 is permanent bereikbaar wanneer wij die nodig hebben. Er is een vlakke structuur met korte communicatielijnen. We worden nooit van het kastje naar de muur gestuurd. Als we een probleem hebben, komen we onmiddellijk bij de juiste persoon terecht.’

‘Ik weet zelf weinig van IT. Ik druk op de knop en het moet werken’, zegt Nicolas Smet. ‘Het interesseert me wel maar ik heb er geen achtergrond in. Af en toe zeg ik: en nu in het Nederlands, jongens. Dat snappen ze bij Rank 1.’ Tijdens het bouwverlof, toen de werven drie weken stillagen, realiseerde Rank 1 een migratieplan. ‘Door problemen met een vorige IT-partner hadden we wat achterstand in te halen. In die korte periode slaagde Rank1 erin om de servers up-to-date te brengen, nieuwe firewalls te installeren en de netwerk core te vernieuwen. Om het risico te verminderen realiseerden we eerst een managed cloud backup zodat we steeds konden terugvallen op een gekende situatie. Na het bouwverlof konden onze mensen vlot opnieuw aan de slag. Alles verliep perfect volgens timing.’

Knappe koppen

Kristof Marinus van Rank 1 licht toe: ‘We installeerden de laatste versies van softwarepakketten, migreerden van Lync naar Skype for Business en plaatsten sensoren van onze monitoringsofware PRTG op kritische componenten zodat we proactief problemen kunnen voorkomen en een maximale uptime van de systemen kunnen garanderen. We vernieuwden de antivirusomgeving, de firewall, de Office-omgeving en houden de infrastructuur up-to-date.’

Rank 1 adviseert CVR ook op het vlak van hard- en softwaretoepassingen. ‘IT hangt vandaag nauw samen met bedrijfsvoering’, zegt Nicolas Smet. ‘Als we zaken willen realiseren, moeten we incalculeren welke IT-kosten dat met zich meebrengt. Zo nemen we in de komende maanden ons ERP-pakket onder de loep. Rank 1 begeleidt ons bij het maken van de juiste keuze.’

Ontzorging op IT-vlak

CVR heeft een service contract bij Rank1 dat langs beide zijden flexibiliteit biedt en transparant is. Specifieke projecten vallen daar niet onder omdat er soms zeer specifieke expertise nodig is. ‘Deze flexibele manier van werken biedt ons een helder overzicht van de kosten, zegt Nicolas Smet. ‘De service van Rank 1 is niet gratis, maar als het netwerk er twee dagen uitligt, dan lopen de kosten veel hoger op. Ik neem liever geen risico’s. Zo kiezen we ook bewust voor een back-up in de cloud. Vergelijk het met een verzekering. Je hoopt dat het nooit nodig is maar als het misloopt, moet je erop kunnen rekenen.’

Focussen op de corebusiness is belangrijk, vindt Nicolas Smet. ‘Rank 1 ontzorgt ons op IT-vlak, net zoals wij onze klanten ontzorgen op vlak van funderingen. Een hoofdaannemer wil een gebouw rechtzetten. Van wat eraan voorafgaat, heeft hij geen kaas gegeten. Een aannemer is blij als hij uit de grond is. En wij zijn blij met Rank 1, zodat wij ons kunnen toeleggen op ónze specialiteit.’

" De service van Rank 1 is niet gratis, maar als het netwerk er twee dagen uitligt, dan lopen de kosten veel hoger op "

Nicolas Smet

Solution

Cybercriminaliteit. Eerste hulp bij Cyberincidenten

Cybercriminaliteit is een realiteit waar elke onderneming – klein, middelgroot of groot, al dan niet beursgenoteerd rekening mee moet houden. En zoals zo vaak, geldt: wie goed voorbereid is, heeft een streepje voor.

Lees meer

Client case

CLIENT CASE: ELEKTRO ZWIJSEN

Electro Zwijsen koos voor Rank1 als vaste IT-partner. Het Duffelse bedrijf, gespecialiseerd in elektrotechniek, weet heel goed waarom het zijn IT-activiteit uitbesteed. ‘De service van Rank1 vind je nergens anders.’

Lees meer

Solution

Oktober: Europese Cybersecurity maand

Nadenken vooraleer te klikken! Dit jaar staat de Cybersecurity maand in het teken van veiligheidsproblemen als gevolg van de digitalisering in het dagelijks leven, wat door de COVID-19-pandemie in een stroomversnelling is gekomen.

Lees meer