21 dec. 2023

Tien jaar Rank 1: “We doen wat we zeggen, en we zeggen wat we doen”

Rank1 viert 10-jaar! Het IT-bedrijf startte onder de vleugels van Gumption in 2013 en groeide uit tot een gevestigde waarde van 60 specialisten in infrastructuur en beveiliging. We blikken terug én kijken vooruit met oprichter Peter Vindevogel en director Technology & Operations Raf De Backer.

Tien jaar Rank 1: “We doen wat we zeggen, en we zeggen wat we doen”

Rank 1 blaast 10 kaarsjes uit. Het IT-bedrijf startte onder de vleugels van Gumption in 2013 en groeide uit tot een gevestigde waarde van zestig specialisten in infrastructuur en beveiliging. We blikken terug én kijken vooruit met oprichter Peter Vindevogel en director Technology & Operations Raf De Backer.

Wat doet Rank 1?

Peter Vindevogel: Sinds de start bieden we IT consultancy services aan. Daarmee bouwden we in de beginjaren een sterk fundament op. Zoekt een bedrijf versterking voor zijn eigen IT-team, dan staat Rank 1 hen bij met ervaren consultants die hun stiel kennen. Rank 1 gaat op zoek naar de ideale mix tussen de nood van een bedrijf en de fase in de carrière van een consultant. De samenwerking moet voor beiden een meerwaarde zijn.

Daarnaast leveren we professional services in IT. De klant besteedt een deel van de taken aan ons uit. Het is een heel ander samenwerkingsmodel dat het gekende managed services. Het lanceren van deze dienst was een cruciale stap in onze groei. De vraag ernaar bleek groot.

Raf De Backer: Bij managed services neem je alles over; de klant legt de verantwoordelijkheden bij de provider neer en deze worden strikt vastgelegd in contracten. Ons professional services-model is een co-sourcingmodel met de klant. We spreken goed af wie wat doet. Flexibel en pragmatisch samenwerken kenmerkt ons.

Professional services bieden we vooral aan voor kmo’s en midmarket-klanten. Consulting richt zich op enterprise-klanten. Vandaag groeien we in beide takken.

Hoe maakt Rank 1 het verschil?

Peter: Het is de combinatie van die twee diensten die redelijk uniek en vernieuwend is. Het heeft voordelen voor de klant én voor de consultant.

Raf: Bij ons werken twee types mensen. Voor consulting hebben we experten in huis die zich specialiseren in één domein of technologie. In onze professional services-tak werken generalistische profielen die breed inzetbaar zijn bij diverse klanten, in kleine en grotere bedrijven. Consultingopdrachten duren vaak lang, en het is voor die experts een fijne afwisseling om eens te helpen bij een professional services-klant. Voor onze kmo-klanten is de knowhow van zo’n topexpert zeer welkom. Het heeft alleen maar voordelen. Bovendien maken onze consultants elkaar sterker.

Peter: Bodyshopping doen we niet. Daarin zijn we anders. Veel Belgische bedrijven detacheren louter met de focus op winst, terwijl wij vertrekken vanuit onze consultants. Is de opdracht bij de klant een opportuniteit voor hen? Kunnen zij er groeien, door er de volgende stap in hun carrière te zetten of een certificaat te behalen?

Wat zijn de mijlpalen van de voorbije tien jaar?

Peter: Het lanceren van de professional services was cruciaal. In het begin focusten we met de professional services vooral op de kleine bedrijven. In 2020 startten we in de midmarket-business. Dat leverde ons een flinke groei op. Dat was ook een mijlpaal, net als onze regiowerking.

Raf: Twee jaar geleden hebben we ons regionaal verankerd, met een kantoor in Genk. Met Rank 1 Euregio bedienen we Wallonië, Limburg en het grensgebied met Nederland. Op termijn willen we deze set-up doortrekken naar andere regio’s.

In IT is de concurrentie op de jobmarkt hoog. Waarom slaagt Rank 1 er wel om talent aan te trekken en te behouden?

Peter: Wij proberen onze mensen zo snel mogelijk naar een hoger niveau te tillen. Hun kennis groeit snel omdat we hen intensief begeleiden, de juiste projecten aanbieden en hen stimuleren om certificaten te behalen. Kennis is de sleutel in dit vak.

Raf: Mensen waarderen dat. Daarom is er weinig verloop. We leggen de lat hoog. Niet iedereen kan dat aan. We kiezen voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Talent vinden is niet gemakkelijk. We zoeken echt naar een cultural fit. Als die er is, blijven mensen ook lang bij ons. Omdat we dat zo belangrijk vinden, zijn Peter en ik altijd betrokken bij sollicitatiegesprekken.

Hoe zou je die cultural fit omschrijven?

Peter: Het is moeilijk in woorden te vatten. We voelen aan of iemand bij ons past. Deze zin vat het samen: ‘We doen wat we zeggen, en we zeggen wat we doen.’ Geen loze beloften. We houden ons aan ons woord. Als kandidaten bij ons komen, horen we vaak dat hun vorige werkgevers beloftes niet naleefden. Dat is frustrerend. Wij houden ons aan onze afspraken, met de klant én de consultants.

Open communicatie is essentieel. Ook moeilijke boodschappen brengen we eerlijk, rechtuit, transparant. Je moet daarmee om kunnen. Er is een open, vlakke structuur. Er zijn geen teamleads om aan te rapporteren. Ligt er wat op je lever, stap je gewoon mijn kantoor binnen. One happy family, zeg maar.

Hoe vinden klanten hun weg naar Rank 1?

Raf: Mond-tot-mondreclame is voor ons belangrijk. We groeien organisch dankzij tevreden klanten, zonder het saleskanon zwaar in te zetten. Bij onze start waren de referenties via Gumption en de Gumption-bedrijven belangrijk.

Peter: Wij lossen IT-problemen op. Je hebt op technisch vlak nooit alles in de hand. Maar onze klanten weten dat we problemen niet uit de weg gaan. Het is niet gemakkelijk om je naam te vestigen als start-up. Maar nu, tien jaar later, mogen we zeggen dat dat gelukt is. Onze vendors, klanten, sollicitanten: ze kennen Rank 1. We hebben voet aan de grond, ook bij de grotere bedrijven.

Zien jullie een evolutie in de problemen waarmee klanten aankloppen?

Raf: Eigenlijk niet, omdat we bij Rank 1 de klassieke IT-problemen oplossen. Wij zijn eerder een klassieke integrator: we bewaken de kernprocessen van de klant en we begeleiden hen met digitale transformatietrajecten. Natuurlijk zijn we mee met de laatste technologieën en innovaties in ons vakgebied. Voor andere vragen, buiten onze focusdomeinen, kunnen we ook rekenen op onze partners en de collega-bedrijven in het ecosysteem van Gumption.

Peter: De complexiteit is wel verhoogd, maar de klantvraag is dezelfde gebleven: zorg dat onze IT op wieltjes loopt, zodat wij kunnen focussen op onze business. Dat wil niet zeggen dat we niet toekomstgericht denken. Onze klanten vertellen ons dat wij daarin het verschil maken. Niet alle IT-integratoren doen dat.

Raf: We hebben veel klanten in de maakindustrie. Fabrikanten zijn bezig met tastbare zaken. Voor hen bieden we met onze pragmatische en flexibele aanpak de meeste toegevoegde waarde.

Wat betekent Gumption voor Rank 1?

Peter: Gumption gaf ons vanaf de start geloofwaardigheid en slagkracht. Dat heeft onze groei versneld. Er zit een mooie filosofie achter het cocreatie-principe, en we hebben die al een paar keer succesvol in de praktijk gebracht door samen met de andere bedrijven voor klanten te werken.

Raf: Hoe beter we elkaar kennen binnen de groep, hoe succesvoller we samen kunnen zijn. Met 800 mensen is dat niet evident. Daar ligt zeker een opportuniteit.

Welke ondernemerslessen heb je de voorbije tien jaar geleerd?

Peter: Had ik tien jaar geleden in een glazen bol gekeken, ik had meteen voor onze resultaten vandaag getekend. Een ondernemersparcours gaat met vallen en opstaan. Raf en ik zitten al lang in het vak. We hebben al veel gezien, en onze ervaring behoedt ons voor fouten. Je eens vergissen is oké, maar je mag het overzicht niet verliezen. We zijn blij met ons huidig parcours en we leren nog steeds elke dag bij.

Raf: Door trouw te blijven aan onze waarden zijn we gegroeid tot de betrouwbare, succesvolle speler die we vandaag zijn. Opportunisme is niet aan ons besteed. Als een opdracht indruist tegen onze waarden, doen we het niet. Neen zeggen hoort erbij.

Peter: Opnieuw komt het neer op wat ik eerder al zei: ‘We doen wat we zeggen, en we zeggen wat we doen.’ Dat blijft ook de volgende 10 jaar ons uitgangspunt.

Wat zijn de ambities voor dat volgende decennium?

Raf: Mogelijk breiden we onze regiowerking verder uit in Oost- en West-Vlaanderen. Ook van het midmarket-segment verwachten we nog verdere groei.

Peter: Bedrijven met vijftig tot vijfhonderd werknemers zijn voor ons interessante klanten, omdat zij IT-issues hebben waarin wij het verschil maken. De grotere, vaak internationale bedrijven werken met serviceteams uit andere landen. Dat lijkt goedkoper, maar zij leveren niet dezelfde kwaliteit. Onze Vlaamse kmo’s begrijpen dat en betalen liever voor meer zekerheid. IT is een essentieel onderdeel van hun bedrijfsvoering. Zij hebben mensen dichtbij nodig om belangrijke problemen vlot op te lossen. Stabiel en betrouwbaar: dat zijn wij.

Kan je die vooropgestelde groei in cijfers vatten?

Raf: Dat doen we liever niet. We willen gezond groeien: gezond voor onze organisatie en consultants. Dat doen wij door de kwaliteit te bewaken en klanten tevreden te houden. Dat bewezen we het voorbije decennium. Een kennisbedrijf mag zijn talent niet opbranden. Als je te snel groeit, riskeer je dat. Dat willen we ten allen prijze vermijden.

Peter: Gumption heeft als koepelorganisatie in het verleden nooit targets vooropgesteld, en gaf ons als start-up alle vrijheid om te exploreren en de business te voeren waar we in geloofden. Dat heeft vruchten afgeworpen. Onze gezonde basis bewaken we. Het belet ons niet om nieuwe pistes te verkennen. Onze ambitie is zeker niet gestild. We gaan op hetzelfde elan verder.

Tien jaar Rank 1: “We doen wat we zeggen, en we zeggen wat we doen”

Rank 1 blaast 10 kaarsjes uit. Het IT-bedrijf startte onder de vleugels van Gumption in 2013 en groeide uit tot een gevestigde waarde van zestig specialisten in infrastructuur en beveiliging. We blikken terug én kijken vooruit met oprichter Peter Vindevogel en director Technology & Operations Raf De Backer.

Wat doet Rank 1?

Peter Vindevogel: Sinds de start bieden we IT consultancy services aan. Daarmee bouwden we in de beginjaren een sterk fundament op. Zoekt een bedrijf versterking voor zijn eigen IT-team, dan staat Rank 1 hen bij met ervaren consultants die hun stiel kennen. Rank 1 gaat op zoek naar de ideale mix tussen de nood van een bedrijf en de fase in de carrière van een consultant. De samenwerking moet voor beiden een meerwaarde zijn.

Daarnaast leveren we professional services in IT. De klant besteedt een deel van de taken aan ons uit. Het is een heel ander samenwerkingsmodel dat het gekende managed services. Het lanceren van deze dienst was een cruciale stap in onze groei. De vraag ernaar bleek groot.

Raf De Backer: Bij managed services neem je alles over; de klant legt de verantwoordelijkheden bij de provider neer en deze worden strikt vastgelegd in contracten. Ons professional services-model is een co-sourcingmodel met de klant. We spreken goed af wie wat doet. Flexibel en pragmatisch samenwerken kenmerkt ons.

Professional services bieden we vooral aan voor kmo’s en midmarket-klanten. Consulting richt zich op enterprise-klanten. Vandaag groeien we in beide takken.

Hoe maakt Rank 1 het verschil?

Peter: Het is de combinatie van die twee diensten die redelijk uniek en vernieuwend is. Het heeft voordelen voor de klant én voor de consultant.

Raf: Bij ons werken twee types mensen. Voor consulting hebben we experten in huis die zich specialiseren in één domein of technologie. In onze professional services-tak werken generalistische profielen die breed inzetbaar zijn bij diverse klanten, in kleine en grotere bedrijven. Consultingopdrachten duren vaak lang, en het is voor die experts een fijne afwisseling om eens te helpen bij een professional services-klant. Voor onze kmo-klanten is de knowhow van zo’n topexpert zeer welkom. Het heeft alleen maar voordelen. Bovendien maken onze consultants elkaar sterker.

Peter: Bodyshopping doen we niet. Daarin zijn we anders. Veel Belgische bedrijven detacheren louter met de focus op winst, terwijl wij vertrekken vanuit onze consultants. Is de opdracht bij de klant een opportuniteit voor hen? Kunnen zij er groeien, door er de volgende stap in hun carrière te zetten of een certificaat te behalen?

Wat zijn de mijlpalen van de voorbije tien jaar?

Peter: Het lanceren van de professional services was cruciaal. In het begin focusten we met de professional services vooral op de kleine bedrijven. In 2020 startten we in de midmarket-business. Dat leverde ons een flinke groei op. Dat was ook een mijlpaal, net als onze regiowerking.

Raf: Twee jaar geleden hebben we ons regionaal verankerd, met een kantoor in Genk. Met Rank 1 Euregio bedienen we Wallonië, Limburg en het grensgebied met Nederland. Op termijn willen we deze set-up doortrekken naar andere regio’s.

In IT is de concurrentie op de jobmarkt hoog. Waarom slaagt Rank 1 er wel om talent aan te trekken en te behouden?

Peter: Wij proberen onze mensen zo snel mogelijk naar een hoger niveau te tillen. Hun kennis groeit snel omdat we hen intensief begeleiden, de juiste projecten aanbieden en hen stimuleren om certificaten te behalen. Kennis is de sleutel in dit vak.

Raf: Mensen waarderen dat. Daarom is er weinig verloop. We leggen de lat hoog. Niet iedereen kan dat aan. We kiezen voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Talent vinden is niet gemakkelijk. We zoeken echt naar een cultural fit. Als die er is, blijven mensen ook lang bij ons. Omdat we dat zo belangrijk vinden, zijn Peter en ik altijd betrokken bij sollicitatiegesprekken.

Hoe zou je die cultural fit omschrijven?

Peter: Het is moeilijk in woorden te vatten. We voelen aan of iemand bij ons past. Deze zin vat het samen: ‘We doen wat we zeggen, en we zeggen wat we doen.’ Geen loze beloften. We houden ons aan ons woord. Als kandidaten bij ons komen, horen we vaak dat hun vorige werkgevers beloftes niet naleefden. Dat is frustrerend. Wij houden ons aan onze afspraken, met de klant én de consultants.

Open communicatie is essentieel. Ook moeilijke boodschappen brengen we eerlijk, rechtuit, transparant. Je moet daarmee om kunnen. Er is een open, vlakke structuur. Er zijn geen teamleads om aan te rapporteren. Ligt er wat op je lever, stap je gewoon mijn kantoor binnen. One happy family, zeg maar.

Hoe vinden klanten hun weg naar Rank 1?

Raf: Mond-tot-mondreclame is voor ons belangrijk. We groeien organisch dankzij tevreden klanten, zonder het saleskanon zwaar in te zetten. Bij onze start waren de referenties via Gumption en de Gumption-bedrijven belangrijk.

Peter: Wij lossen IT-problemen op. Je hebt op technisch vlak nooit alles in de hand. Maar onze klanten weten dat we problemen niet uit de weg gaan. Het is niet gemakkelijk om je naam te vestigen als start-up. Maar nu, tien jaar later, mogen we zeggen dat dat gelukt is. Onze vendors, klanten, sollicitanten: ze kennen Rank 1. We hebben voet aan de grond, ook bij de grotere bedrijven.

Zien jullie een evolutie in de problemen waarmee klanten aankloppen?

Raf: Eigenlijk niet, omdat we bij Rank 1 de klassieke IT-problemen oplossen. Wij zijn eerder een klassieke integrator: we bewaken de kernprocessen van de klant en we begeleiden hen met digitale transformatietrajecten. Natuurlijk zijn we mee met de laatste technologieën en innovaties in ons vakgebied. Voor andere vragen, buiten onze focusdomeinen, kunnen we ook rekenen op onze partners en de collega-bedrijven in het ecosysteem van Gumption.

Peter: De complexiteit is wel verhoogd, maar de klantvraag is dezelfde gebleven: zorg dat onze IT op wieltjes loopt, zodat wij kunnen focussen op onze business. Dat wil niet zeggen dat we niet toekomstgericht denken. Onze klanten vertellen ons dat wij daarin het verschil maken. Niet alle IT-integratoren doen dat.

Raf: We hebben veel klanten in de maakindustrie. Fabrikanten zijn bezig met tastbare zaken. Voor hen bieden we met onze pragmatische en flexibele aanpak de meeste toegevoegde waarde.

Wat betekent Gumption voor Rank 1?

Peter: Gumption gaf ons vanaf de start geloofwaardigheid en slagkracht. Dat heeft onze groei versneld. Er zit een mooie filosofie achter het cocreatie-principe, en we hebben die al een paar keer succesvol in de praktijk gebracht door samen met de andere bedrijven voor klanten te werken.

Raf: Hoe beter we elkaar kennen binnen de groep, hoe succesvoller we samen kunnen zijn. Met 800 mensen is dat niet evident. Daar ligt zeker een opportuniteit.

Welke ondernemerslessen heb je de voorbije tien jaar geleerd?

Peter: Had ik tien jaar geleden in een glazen bol gekeken, ik had meteen voor onze resultaten vandaag getekend. Een ondernemersparcours gaat met vallen en opstaan. Raf en ik zitten al lang in het vak. We hebben al veel gezien, en onze ervaring behoedt ons voor fouten. Je eens vergissen is oké, maar je mag het overzicht niet verliezen. We zijn blij met ons huidig parcours en we leren nog steeds elke dag bij.

Raf: Door trouw te blijven aan onze waarden zijn we gegroeid tot de betrouwbare, succesvolle speler die we vandaag zijn. Opportunisme is niet aan ons besteed. Als een opdracht indruist tegen onze waarden, doen we het niet. Neen zeggen hoort erbij.

Peter: Opnieuw komt het neer op wat ik eerder al zei: ‘We doen wat we zeggen, en we zeggen wat we doen.’ Dat blijft ook de volgende 10 jaar ons uitgangspunt.

Wat zijn de ambities voor dat volgende decennium?

Raf: Mogelijk breiden we onze regiowerking verder uit in Oost- en West-Vlaanderen. Ook van het midmarket-segment verwachten we nog verdere groei.

Peter: Bedrijven met vijftig tot vijfhonderd werknemers zijn voor ons interessante klanten, omdat zij IT-issues hebben waarin wij het verschil maken. De grotere, vaak internationale bedrijven werken met serviceteams uit andere landen. Dat lijkt goedkoper, maar zij leveren niet dezelfde kwaliteit. Onze Vlaamse kmo’s begrijpen dat en betalen liever voor meer zekerheid. IT is een essentieel onderdeel van hun bedrijfsvoering. Zij hebben mensen dichtbij nodig om belangrijke problemen vlot op te lossen. Stabiel en betrouwbaar: dat zijn wij.

Kan je die vooropgestelde groei in cijfers vatten?

Raf: Dat doen we liever niet. We willen gezond groeien: gezond voor onze organisatie en consultants. Dat doen wij door de kwaliteit te bewaken en klanten tevreden te houden. Dat bewezen we het voorbije decennium. Een kennisbedrijf mag zijn talent niet opbranden. Als je te snel groeit, riskeer je dat. Dat willen we ten allen prijze vermijden.

Peter: Gumption heeft als koepelorganisatie in het verleden nooit targets vooropgesteld, en gaf ons als start-up alle vrijheid om te exploreren en de business te voeren waar we in geloofden. Dat heeft vruchten afgeworpen. Onze gezonde basis bewaken we. Het belet ons niet om nieuwe pistes te verkennen. Onze ambitie is zeker niet gestild. We gaan op hetzelfde elan verder.

Client case

CLIENT CASE : Ardena

Rank1 harmoniseerde de IT-omgeving van de Ardena productiesites in meerdere landen en vestigingen

Lees meer

Company news

START-UP CLOUDSISTERS VEREENVOUDIGT CLOUDBEHEER MET REVOLUTIONAIR PLATFORM

CloudSisters mikt op een revolutie in de wereld van cloud. Het helpt bedrijven om vlot naar de cloud te migreren en vereenvoudigt het cloudbeheer. Oprichter Mathias Van Hoorde en zijn ervaren team start onder de vleugels van Gumption. Het wordt het zusterbedrijf van IT-infrastructuur-expert Rank1.

Lees meer