De evolutie naar multicloud, de convergentie van IT en OT en de expansieve groei van artificiële intelligentie: dat zijn de trends voor 2021 volgens Cisco.
Gumption sprak met
Hugues Beyerman, Partner
Organization Lead voor
Belgium en Luxemburg.
Hoe hebben de recente ontwikkelingen in de wereld de business van Cisco beïnvloed?
Hugues Beyerman: De wereldwijde pandemie versnelde de transitie naar digitaal, in alle sectoren en alle geledingen van de samenleving. De investeringen in IT namen toe. Dat is positief. Door de coronamaatregelen schakelden bedrijven de facto over naar een hybride werkomgeving die telewerk en kantoorwerk combineert. Van de ene dag op de andere werkten medewerkers thuis. Werkgevers deden hun best om een comfortabele thuiswerkplek te voorzien, met een goede internetverbinding en videoconferencingtools.
Welke evoluties zag u door Corona?
Grote bedrijven versnellen de vernieuwing van hun
infrastructuur. Nu er minder mensen op kantoor zijn,
kunnen ze structurele ingrepen doen.
Er wordt veel geïnvesteerd in de cloud. Nog altijd kiezen
veel bedrijven voor een hybride opstelling waarbij ze
hun kritische processen in een lokaal datacenter houden.
Alles wat met hybrid cloud en security te maken heeft,
boomt. Ook in multicloud beweegt veel. Daarbij werk
je met aparte cloudomgevingen van verschillende leveranciers zoals Google Cloud Platform, Microsoft Azure, Amazon Web Services, je datacenter. Dit is interessant omdat elke cloud zijn voordelen heeft, maar het beheer wordt complexer. Multicloudstrategieën worden de norm.
Ook bij de besturing en bewaking van industriële processen begint IT een grotere rol te spelen. Nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie en IoT doen meer en meer hun intrede op de werkvloer. Dat heeft voordelen, al dringt ook de IT-gerelateerde criminaliteit door tot in de OT-omgeving (Operationele Technologie, red). Een veilige samenwerking van IT en OT is cruciaal. Cisco biedt daar oplossingen voor.
Wat ziet u als dominerende trend voor de toekomst?
Artificiële intelligentie zal in de toekomst een vlucht nemen. Vandaag is AI al aanwezig in onze producten. Denk aan Webex, onze videoconferencingtool die door de pandemie een flinke boost kreeg. AI maakt meetings efficiënter. Je kunt bijvoorbeeld gegevens over de deelnemers aan je call raadplegen.
Ook in de cloud gebruiken we AI, net als in onze
infrastructuuroplossingen. Bijvoorbeeld voor het beheer
van de infrastructuur, op het vlak van troubleshooting.
AI-programma’s sporen het probleem op en versnellen
de identificatie door te vergelijken met eerdere situaties.
AI laat ook toe om risico’s te identificeren, door
ongebruikelijke bestanden of onverwacht gedrag te
signaleren en in te grijpen. AI wordt de standaard bij al
onze ontwikkelingen.
Hoe blijft Cisco in een sterk veranderende markt toch een topspeler, in een wereld van lean & mean start-ups?
Innovatie zit in ons DNA. Dertig jaar geleden waren wij zelf een start-up. Dat is een eeuwigheid geleden, zeker in de techwereld. Maar die start-up mentaliteit zijn we nooit verloren. Wij groeien sterk door de acquisitie van start-ups. In december namen we nog twee bedrijven over: imimobile, een provider van cloud communicatie oplossingen, en Slido dat voor een betere gebruikerservaring zorgt bij onlinevergaderingen in Webex. Ook onze netwerkoplossing Meraki is een strategische overname van een start-up. Er werken veel mensen bij ons met een ondernemersmentaliteit. Dat houdt ons jong. De competitie is scherp. Wij hebben een ‘we kunnen het’-mentaliteit. De wil om te winnen, het geloof in een betere toekomst: dat is een constante. Ik werk nu een decennium in dit bedrijf, en die mentaliteit is onveranderd.
Cisco verkoopt zijn producten en diensten voornamelijk via partners zoals Rank 1. Wat verwacht Cisco van een partner?
Cisco geniet een brede bekendheid als netwerk- en infrastructuurbedrijf. Disruptieve veranderingen zoals virtualisatie, software-defined networking en de cloud hebben de marktdynamiek de voorbije jaren grondig veranderd. Eigendom wordt meer en meer verplaatst van de eindgebruiker naar de leverancier van technologie en diensten. Op die trend speelt ook Cisco in met een eigen intelligent businessplatform. Software as a Service- en Infrastructure as a Service-modellen bieden partners en klanten toegang tot cloudinfrastructuur.
Onze partners begeleiden klanten bij het gebruik van ons platform met expertkennis van onze oplossingen: computing systems, networking, storage systems, management en security. Rank 1 investeert voortdurend in certificatie. Dat toont hun engagement voor een langetermijnpartnerschap. Voor onze klanten en voor ons is dat essentieel.
Wat is de onderscheidende kracht van Rank 1?
Rank 1 maakt samen met andere bedrijven deel uit van een groep. Dat biedt mogelijkheden voor co-creatie. Dat sluit perfect aan bij de evolutie naar open systemen. Je kan in deze nieuwe wereld niet langer op een eiland werken. Oplossingen moeten met elkaar communiceren. Je hebt expertise uit diverse domeinen nodig. Dat je als bedrijf ingebed bent in een structuur die de uitwisseling van kennis en ideeën faciliteert, maakt je sterker. Hoe meer competenties je rondom je verzamelt, hoe meer problemen je kan oplossen.
Bij Cisco organiseren we regelmatig een hackathon om ideeën te genereren. Twintig coaches zijn daar specifiek mee bezig. Die spirit stimuleren we ook bij onze partners, zodat zij co-creatie bij hun klanten kunnen aanwakkeren.. Alleen zo kunnen we oplossingen op maat bedenken voor reële zakelijke uitdagingen. Die openheid en flexibiliteit zijn belangrijk vandaag.

" “Artificiële intelligentie zal in de toekomst een vlucht nemen - AI wordt de standaard bij al onze ontwikkelingen” "Hugues Beyerman
" “Artificiële intelligentie zal in de toekomst een vlucht nemen - AI wordt de standaard bij al onze ontwikkelingen” "Hugues Beyerman
De evolutie naar multicloud, de convergentie van IT en OT en de expansieve groei van artificiële intelligentie: dat zijn de trends voor 2021 volgens Cisco.
Gumption sprak met
Hugues Beyerman, Partner
Organization Lead voor
Belgium en Luxemburg.
Hoe hebben de recente ontwikkelingen in de wereld de business van Cisco beïnvloed?
Hugues Beyerman: De wereldwijde pandemie versnelde de transitie naar digitaal, in alle sectoren en alle geledingen van de samenleving. De investeringen in IT namen toe. Dat is positief. Door de coronamaatregelen schakelden bedrijven de facto over naar een hybride werkomgeving die telewerk en kantoorwerk combineert. Van de ene dag op de andere werkten medewerkers thuis. Werkgevers deden hun best om een comfortabele thuiswerkplek te voorzien, met een goede internetverbinding en videoconferencingtools.
Welke evoluties zag u door Corona?
Grote bedrijven versnellen de vernieuwing van hun
infrastructuur. Nu er minder mensen op kantoor zijn,
kunnen ze structurele ingrepen doen.
Er wordt veel geïnvesteerd in de cloud. Nog altijd kiezen
veel bedrijven voor een hybride opstelling waarbij ze
hun kritische processen in een lokaal datacenter houden.
Alles wat met hybrid cloud en security te maken heeft,
boomt. Ook in multicloud beweegt veel. Daarbij werk
je met aparte cloudomgevingen van verschillende leveranciers zoals Google Cloud Platform, Microsoft Azure, Amazon Web Services, je datacenter. Dit is interessant omdat elke cloud zijn voordelen heeft, maar het beheer wordt complexer. Multicloudstrategieën worden de norm.
Ook bij de besturing en bewaking van industriële processen begint IT een grotere rol te spelen. Nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie en IoT doen meer en meer hun intrede op de werkvloer. Dat heeft voordelen, al dringt ook de IT-gerelateerde criminaliteit door tot in de OT-omgeving (Operationele Technologie, red). Een veilige samenwerking van IT en OT is cruciaal. Cisco biedt daar oplossingen voor.
Wat ziet u als dominerende trend voor de toekomst?
Artificiële intelligentie zal in de toekomst een vlucht nemen. Vandaag is AI al aanwezig in onze producten. Denk aan Webex, onze videoconferencingtool die door de pandemie een flinke boost kreeg. AI maakt meetings efficiënter. Je kunt bijvoorbeeld gegevens over de deelnemers aan je call raadplegen.
Ook in de cloud gebruiken we AI, net als in onze
infrastructuuroplossingen. Bijvoorbeeld voor het beheer
van de infrastructuur, op het vlak van troubleshooting.
AI-programma’s sporen het probleem op en versnellen
de identificatie door te vergelijken met eerdere situaties.
AI laat ook toe om risico’s te identificeren, door
ongebruikelijke bestanden of onverwacht gedrag te
signaleren en in te grijpen. AI wordt de standaard bij al
onze ontwikkelingen.
Hoe blijft Cisco in een sterk veranderende markt toch een topspeler, in een wereld van lean & mean start-ups?
Innovatie zit in ons DNA. Dertig jaar geleden waren wij zelf een start-up. Dat is een eeuwigheid geleden, zeker in de techwereld. Maar die start-up mentaliteit zijn we nooit verloren. Wij groeien sterk door de acquisitie van start-ups. In december namen we nog twee bedrijven over: imimobile, een provider van cloud communicatie oplossingen, en Slido dat voor een betere gebruikerservaring zorgt bij onlinevergaderingen in Webex. Ook onze netwerkoplossing Meraki is een strategische overname van een start-up. Er werken veel mensen bij ons met een ondernemersmentaliteit. Dat houdt ons jong. De competitie is scherp. Wij hebben een ‘we kunnen het’-mentaliteit. De wil om te winnen, het geloof in een betere toekomst: dat is een constante. Ik werk nu een decennium in dit bedrijf, en die mentaliteit is onveranderd.
Cisco verkoopt zijn producten en diensten voornamelijk via partners zoals Rank 1. Wat verwacht Cisco van een partner?
Cisco geniet een brede bekendheid als netwerk- en infrastructuurbedrijf. Disruptieve veranderingen zoals virtualisatie, software-defined networking en de cloud hebben de marktdynamiek de voorbije jaren grondig veranderd. Eigendom wordt meer en meer verplaatst van de eindgebruiker naar de leverancier van technologie en diensten. Op die trend speelt ook Cisco in met een eigen intelligent businessplatform. Software as a Service- en Infrastructure as a Service-modellen bieden partners en klanten toegang tot cloudinfrastructuur.
Onze partners begeleiden klanten bij het gebruik van ons platform met expertkennis van onze oplossingen: computing systems, networking, storage systems, management en security. Rank 1 investeert voortdurend in certificatie. Dat toont hun engagement voor een langetermijnpartnerschap. Voor onze klanten en voor ons is dat essentieel.
Wat is de onderscheidende kracht van Rank 1?
Rank 1 maakt samen met andere bedrijven deel uit van een groep. Dat biedt mogelijkheden voor co-creatie. Dat sluit perfect aan bij de evolutie naar open systemen. Je kan in deze nieuwe wereld niet langer op een eiland werken. Oplossingen moeten met elkaar communiceren. Je hebt expertise uit diverse domeinen nodig. Dat je als bedrijf ingebed bent in een structuur die de uitwisseling van kennis en ideeën faciliteert, maakt je sterker. Hoe meer competenties je rondom je verzamelt, hoe meer problemen je kan oplossen.
Bij Cisco organiseren we regelmatig een hackathon om ideeën te genereren. Twintig coaches zijn daar specifiek mee bezig. Die spirit stimuleren we ook bij onze partners, zodat zij co-creatie bij hun klanten kunnen aanwakkeren.. Alleen zo kunnen we oplossingen op maat bedenken voor reële zakelijke uitdagingen. Die openheid en flexibiliteit zijn belangrijk vandaag.
